Utvecklandet av Miniatlas går sakta framåt (förhoppningen är att ha den nya versionen fullt utrullad kring december i år) och för stunden har jag två fokus:
Mattias på informo i Malmö arbetar med att ta fram en logotyp och grafisk profil för siten. Vi har kommit ganska långt i den processen, men det är en del småpill kvar innan vi är helt nöjda. (se en försmak till höger!)
Jag sitter själv med ett antal layoututkast för sidan och arbetar med att färdigställa ordentliga mockups för alla undersidor. Det viktigaste för Miniatlas kommer vara att på ett så enkelt och tydligt sätt som möjligt lyfta fram den information som besökaren är ute efter, inga krussiduller utan ren information alltså. (eller det är målet i varje fall )
I grunden bygger Miniatlas på en mängd APIer. Bland annat använder sidan Google Panoramios API för att presentera foton till länder och städer samt Twinglys bloggsök för att presentera aktuella blogginlägg om en plats. Jag ska inom kort sätta ihop en lista över alla de APIer som används och presentera här på bloggen tillsammans med en kort beskrivning av hur jag valt att använda dem och varför.
Miniatlas använder sig dock inte bara av APIer för att presentera data, utan även den databas som ligger till grund för Miniatlas är i stor grad ihopsatt med hjälp av APIer. Bland dessa har Google Translate varit ovärderligt.
Google Translates API är mycket enkelt och fantastiskt smidigt, man skickar helt enkelt ett ord eller en mening till Google samt en rad med vilket ursprungsspråket är och till vilket språk man önskar översätta. Översättningarna fungerar utmärkt för enskilda ord, mer komplexa meningar kan dock ibland bli lite haltande.
Hur använder man då detta när man sätter ihop en atlas? Framförallt har Google Translate varit till hjälp när jag behövt översätta länders och städers namn till Svenska, här har nämligen Google Translate en nästintill perfekt översättningstabell, även om en viss manuell redigering blev nödvändig.
På detta vis har Google Translate underlättat enormt i faktainsamlingen till Miniatlas, från att bara kunna arbeta med svenska källor blev det det plötsligt möjligt att samla in information på alla världens språk!
Av någon anledning är det omåttligt populärt att skriva in webbadresser eller bara hemsidors namn i Google istället för att använda adressfältet och surfa in den vanliga vägen.
Webbplatser som varit med ett tag och kunnat bygga upp ett varumärke märker detta i besöksstatistiken där olika varianter och felstavningar av varumärket ofta ligger i topp bland Googlesökningar som genererat besök.
Det finns därför två siffror i besöksstatistiken som kan visa på hur väl du lyckats bygga ditt varumärke, den direkta trafiken där besökare skrivit in adressen till din sida direkt i adressfältet samt googlingar på sidans namn.
Glädjande nog har jag de senaste veckorna börjat se allt fler och fler besökare som kommit in på Miniatlas från Google efter att ha sökt på just miniatlas eller miniatlas.se, vilket tyder på att namnet har börjat fasta här och var. Samtidigt har även den direkta trafiken långsamt börjat öka. Inom några veckor räknar jag med att miniatlas kommer vara den vanligaste söktermen för att hitta hit, tätt följd av miniatlas.se.
Detta fenomen blir extra starkt på just Miniatlas då sökmotortrafiken till siten kommer från en mängd olika sökord (så kallade long tail sökningar) istället för från några enskillda populära fraser.
Under några veckor framöver kommer jag köra ett litet test med AdSense på Miniatlas under översiktssidorna för länder och städer. Tanken är att experimentera med hur väl en sådan enhet konverterar och sedan kunna använda denna data i utvecklingen av nästa version av webbplatsen.
Planen är i dagsläget inte att finansiera den framtida Miniatlas med annonser, istället skulle jag vilja använda ett flertal olika intäktskällor där kravet är att en intäktskälla även ska tillföra någon form av värde till besökaren. Ett sådant värde kan t.ex. vara att hjälpa denne att hitta det billigaste hotellet på en viss destination. Helt fri från annonser kommer Miniatlas dock inte vara.
Tyvärr får man enligt Googles programpolicy för AdSense inte dela med sig av klickfrekvenser eller annan statistik (punkt 7.b i Googles policy), varför jag inte kommer kunna dela med mig av några siffror kring experimentet här på bloggen. Vad jag däremot kommer göra här på bloggen är att utvärdera AdSense som potentiell framtida intäktskälla för Miniatlas.
Jag har under ett par år drivit ett antal enklare reseguider till städer som Berlin, Paris, London och ett antal till i syfte att experimentera med sökmotoroptimering, landningssidor, design och mycket mer.
Olika reseguider har presterat olika väl på många olika plan, men något som verkligen fick mig att fundera var kommentarerna på en av dem. Undersidan fakta om Tyskland på Resa Till Berlin drog nämligen till sig kommentarer i högt tempo och utvecklades utan min inblandning mer till ett forum för ungdomar än till en informationssida om Tyskland. Det visade sig att geografisk fakta kunde engagera i en utsträckning som jag inte insett innan!
Det var ur dessa kommentarstrådar den första tanken bakom Miniatlas föddes. Tänk om man kunde bygga en atlas över hela världen som kunde skapa samma engagemang och diskussion? Just interaktiviteten kommer bli en viktig komponent i nästa version av Miniatlas. Hur man kan vidareutveckla detta och skapa interaktion och engagemang kring geografisk data är något som jag kommer stöta och blöta här på bloggen en hel del framöver.
Ta en stund och läs igenom kommentarerna på Resa Till Berlin, det är många gånger både extremt underhållande och fascinerande. Någonstans där döljer sig en ny generation där man lär genom att interagera och utvecklas genom att dela med sig.
Jag har tidigare skrivit om dessa kommentarer på min blogg om affärer på internet, kika gärna in där och följ den intressanta diskussion som utvecklade sig!
I dagsläget navigerar man på Miniatlas utifrån vänstermenyn med rubriken Regioner istället för världsdelar, olika länder kan nämligen placeras lite olika beroende på vilket av begreppen som används.
I arbetet med den nya Miniatlas har jag funderat en hel del kring vilket begrepp som vore tydligast när man vill presentera världens alla regioner, länder och städer. Från början använde jag mig av platser, ett ganska platt ord som inte säger så mycket men som samtidigt fångar in alla tre begreppen. Ett annat alternativ vore länder & städer vilket inte fångar in de olika regionerna men samtidigt indikerar tydligt vad det handlar om.
Ett första utkast till en destinationsknapp
Mitt val har dock slutligen hamnat på destinationer som samlingsnamn, det är kort, koncist och tydligt samtidigt som det täcker alla de tre platsbegreppen. Destinationer indikerar dock på något vis att det är en form av resesite man befinner sig på, vilket egentligen inte är meningen. Du söker ju t.ex. inte efter en destination när du skriver en uppsats om ett land. På något vis känns detta som det minst dåliga alternativet för denna navigationslösning, jag tar dock gärna emot förslag på alternativ i kommentarerna!
Efter att ha lanserat den första versionen av Miniatlas i mitten av december kunde jag nöjt konstatera att konceptet verkade fungera, sidan uppnådde nästan 200 besökare om dagen från sökmotorerna redan i mitten av januari, och kurvan pekade stadigt uppåt.
I de sista dagarna av januari hände dock något (se bild). Något av Googles välkända filter slog in och Miniatlas slungades snabbt ner i sökresultaten för att nästintill försvinna helt. Trafiken störtdök och jag kunde bara klia mig förvånat i huvudet.
Miniatlas sökmotortrafik 26:e januari till början av februari.
Jag hade själv rört sidan väldigt lite dagarna innan kraschen, men nog har jag mina misstankar om vad som hände. Under slutet av december och början av januari hade jag aktivt arbetat med att lägga in nya länder och städer i Miniatlas, detta ofta utan att texter fanns färdigskrivna. Istället resulterade detta i ett hundratal sidor med sökoptimerade rubriker och ingresser, men med väldigt lite egentlig information på. På många undersidor fanns även standardtexter, som instruktioner för hur man navigerar i kartan, som på dessa sidor blev det enda ”unika” innehållet tillsammans med en karta. Förmodligen bedömde Google att dessa sidor tillförde lite värde och valde att peta ut dem från sitt index.
Perioden efter denna krasch stod det länge stilla, men sakta men säkert började sedan Google att acceptera sidan igen, utan att några större ändringar i upplägget gjorts. I början av juni hade en del sökmotortrafik börjat dyka upp, och sedan dess ökade det långsamt fram till releasen av den nya Miniatlas som saknar de barnsjukdomar i upplägget som Miniatlas 1 led av.
Som vanligt blir detta en läxa i att inte lita för hårt på en ensam utomstående aktör för sin trafiktillväxt, att bygga upp ett så kraftigt trafikberoende från sökmotorer begränsar alltid ens rörelseutrymme på ett sätt eller annat.
Den första versionen av Miniatlas var en modifierad WordPress-installation. Manuellt fyllde jag i så många länder och städer jag bara han med och lyckades tillslut få in en skaplig mängd. Vi var två som arbetade lite löst med detta i uppstarten, jag kodade och designade medan min kollega skrev texter till länder och städer. Tanken var då att lägga fokus på lättillgängliga texter och stora kartor. Målgruppen var huvudsakligen yngre skolelever som höll på med mindre projekt i geografin.
Miniatlas 2
Den nuvarande versionen av Miniatlas är den andra i ordningen och denna gång bygger den i huvudsak på en stor databas om världens alla länder som automatiskt skapar WordPress-poster. Vid lanseringen skrev jag lite mer om detta på min blogg om affärer på internet, Webpal.
Fokus är nu flyttat från texterna mot en mer informationstät sida där aggregerat innehåll står i centrum för upplevelsen. Tanken är att ge en heltäckande överblick av ett land genom foton, kartor, väder och data. Genom detta har även målgruppen breddats och innefattar nu även besökare som håller på att planera en resa men inte helt har bestämt vart de vill åka, eller besökare som vill ha lite mer information om sitt kommande resmål.
Miniatlas 3
Miniatlas 3 är ännu i planeringsstadiet och det är arbetet med denna version du kommer kunna läsa om i denna blogg. Hela gränssnittet kommer bytas ut, WordPress plockas bort och en helt ny databas med länder och städer byggas. Det är med denna version Miniatlas ska ta steget från litet hobbyprojekt till en modern webbtjänst som slåss med Wikipedia i sökresultaten.
Välkommen att följa denna resa här på utvecklingsbloggen!
Mellan den 10:e juli och den 10:e augusti designade Tomas Seo logotyper utifrån briefar han tog emot på Twitter. Det enda formkravet var att briefen skulle innehålla en referens till en karaktär från en film eller tv-serie. Snabbt skrev jag ihop denna enkla brief:
Brief: My project is called Miniatlas.se and I would like an adventurous logotype inspired by Indiana Jones.
Indiana Jones personifierar för mig en viktig del av Miniatlas, utforskandet och spänningen i att upptäcka nya länder och städer. Lite äventyr helt enkelt!
Tyvärr kommer denna logotyp inte användas till nästa version av Miniatlas då jag där arbetar utifrån ett helt nytt helhetsintryck av tjänsten.
Nedan kan du se hur det gick till när Tomas skapade logon:
Välkommen till Miniatlas utvecklingsblogg. Här kommer jag kontinuerligt dela med mig av hur utvecklingen av Miniatlas fortgår. Jag strävar efter att alltid vara så transparenta som möjligt och målet är att ge en så komplett inblick i utvecklingsprocessen som det bara går.
Miniatlas utvecklingsblogg är uppdelad i tre olika kategorier: Design, teknik och marknadsföring.
Design Artiklar om alla de designval som tas. Om vad jag gör för att öka antalet sidvisningar per besökare, om olika navigationslösningar och om optimering av landningssidor.
Teknik Artiklar om databaser, om tekniska lösningar för att minska laddningstider och om nya funktioner. Artiklar om allt det som surrar under huven helt enkelt.
Marknadsföring Artiklar med besökstatistik från Google, om aktiviteter för att få in trafik och om spännande nya sätt att nå ut på.
Den här bloggen är till för att jag ska kunna lufta idéer och experiment på Miniatlas och få er feedback på det jag gör, två viktiga inslag kommer därför vara omröstningar av olika slag samt diskussionen i kommentarerna.